نماز ، دعاهای واجب، دعاهای مستحب اهل سنت
بیمار و کیفیت نماز گزاردن شخص بیمار
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:۳٢ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

کیفیت نماز گزاردن شخص بیمار

1 – بر شخص بیمار واجب است که نماز فریضه را ایستاده بخواند. حتی اگر که در این حالت کج شده وبر دیوار، عصا، ویا هر چیز دیگری تکیه زند.

2 – پس در صورتی که نتواند به صورت ایستاده نماز را أدا کند، می تواند بنشیند. وبهتر است که در این حالت در هنگام قیام ورکوع چهار زانو بنشیند.

3 – واگر نماز خواندن به صورت نشسته نیز برایش امکان نداشت، به پهلو ورو به قبله نماز می خواند، که در این صورت بهتر است که بر پهلوی راست خود بخوابد. واگر نتوانست روبه قبله نماز بخواند، به هرجهتی که می تواند نماز گزارده، ونمازش صحیح است وهیچ احتیاجی به اعاده آن نیست.


برچسب‌ها: آموزش, نماز

چگونگی طهارت شخص بیمار
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

چگونگی طهارت شخص بیمار

1 – شخص بیمار باید عمل طهارت را با آب انجام دهد. در نتیجه برای رفع حدث أصغر وضوء گرفته، و جهت رفع حدث أکبر غسل می کند.

2 – واگر بعلت عجز، ویا ترس از بیشتر شدن بیماری، ویا خوف از کندی بهبودی نمی توانست با آب طهارت بگیرد، پس باید تیمم کند.

3 – کیفیت تیمم به این صورت است که با کف دستهای خود بر زمین طاهر یکبار ضربه زده، وبا آن همه صورت خود را مسح کند، وسپس کف و پشت دستهایش را با یکدیگر مسح کند.


برچسب‌ها: مقدمات

سجده سهو در نماز
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:٢٧ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

مسائل در أحکام سجود سهو در نماز

1 – در صورتی که شخص در نماز دچار سهو شده واشتباها رکوع، سجود، قیام ویا نشستنی بر آن بیافزاید، پس از سلام دادن دوبار سجده نموده و دوباره سلام می دهد.

مثلا: اگر شخص مشغول أدای نماز ظهر بود، و برای رکعت پنجم برخاست، وسپس به او این مسئله گوشزد شده ویا خود او متوجه آن شد، بدون گفتن تکبیر می نشیند، وتشهد أخیر را به پایان می برد و سلام می دهد. آنگاه دوبار سجده سهو نموده و دوباره سلام می دهد.


برچسب‌ها: نماز, مقدمات

مکروهات در نماز
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

امور مکروه درنماز

1 – ملتفت شدن به این طرف و آن طرف، با سر ویا چشم در نماز مکروه می باشد. اما نظرانداختن به آسمان حرام است.

2 – انجام حرکتهای غیر ضروری در نماز کراهت دارد.

3 – به همراه داشتن شیئ که انسان را در نماز بخود مشغول کند، همانند چیزی که وزن داشته ویا رنگارنگ باشد، که در این صورت شخص را به خود جلب می کند.

4 – ((تخصر)) یا گذاشتن دستها بر روی خاصره یا تهیگاه.


برچسب‌ها: مکروهات, مقدمات, آموزش

تیمم کردن
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:۱۸ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

تیمم

تیمم، طهارت واجبی است با خاک که در صورت عدم دسترسی به آب، ویا بروز ضرر از استعمال آن، جای وضوء وغسل را میگیرد.

چگونگی تیمم:


برچسب‌ها: آموزش, مقدمات

نماز و کیفیت خواندن نماز
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

 

نماز

نماز، عبادتی است دارای اقوال وافعال که با تکبیر شروع شده، وبا تسلیم پایان می پذیرد.

بر شخص واجب است که در صورت اراده نماز، در صورت مبتلا بودن به حدث اصغر وضوء گرفته، ودر صورت مبتلا بودن به حدث اکبر غسل کند. ودر صورتی که آب در دسترس او نبوده و یا اینکه استفاده از آب باعث بروز ضرر گردد، به جای وضوء وغسل، تیمم می کند. شخص باید بدن، لباس، و مکان نماز خویش را از هرگونه نجاست پاک کند.

کیفیت نماز

1 – شخص با تمام بدن خود وبدون انحراف والتفات، بسوی قبله میایستد.

2 – نمازی را که می خواهد بخواند، در قلب خود و بدون تلفظ آن نیت می کند.

3 – سپس می گوید: ((الله اکبر))، که این سخن به ((تکبیره الاحرام)) معروف است، ودر هنگام گفتن آن دستهای خود را تا مقابل شانه هایش بالا می آورد.

4 – آنگاه کف دست راست خویش را بر پشت کف دست چپ، وبرسینه می گذارد.


برچسب‌ها: آموزش, مقدمات

غسل طهارت و چگونگی غسل نمودن
۱۳٩٠/٥/٢٩ ساعت ۱٢:٠٦ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

 

غسل

غسل طهارت واجبی است از حدث اکبر، همانند جنابت وحیض.

چگونگی غسل:


برچسب‌ها: آموزش, مقدمات

آموزش وضو گرفتن
۱۳٩٠/٥/٢۸ ساعت ۱۱:٥۸ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

وضوء

وضوء، طهارت واجبی است از حدث اصغر، همانند إدرار، مدفوع، بادشکم، خواب عمیق، و خوردن گوشت شتر.

چگونگی وضوء


برچسب‌ها: وضو, آموزش, مقدمات

معرفت نماز وفرضیت آن
۱۳٩٠/٥/٢۸ ساعت ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

معرفت نماز وفرضیت آن

 معناى لغوى نماز دعاى خیر مى باشد چنانى الله سبحانه وتعالى پیغمبرش را مى فرماید:( وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُم)ْ>> صلات فریست بر آنان ,( یعنى درحقشان دعاى خیر نما). به درستى دعاى خیر تو برایشان باعث وقار, وبردبارى است.<< اما در شریعت نماز آن گفتنى ها وکردنىهاى را گویند, که الله تعالى آن را فرموده وپیغمبرش طریقةادایش را تعلیم داده است. آن با تکبیریعنى: الله اکبر شروع گردد وبا تسلیم یعنى سلام دادن خاتمه پذیرد.


برچسب‌ها: نماز, آموزش

نمازهای سنت ، سنتهای راتبه
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:٤٥ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

سنتهای راتبه

 برای هر مسلمان مستحب است که بر ((12)) رکعت نماز سنت مواظبت کند بشرطیکه مقیم باشد. که عبارتند از: چهار رکعت قبل از نماز ظهر و دو رکعت بعـد از آن، و دو رکعت بعد از نماز معـرب، و دو رکعت بعـد از نماز عشاء، و دو رکعت قبل از نماز صبـح. أما در وقت سفـر پیامبر (ص) سنتهای ظهر و مغرب و عشاء را ترک مى کردند، و بر سنت صبـح و نماز وتر محافظت مى کردند. و بر ما است که کردار رسول الله (ص) را أسوه و قدوهء حسنهء خود بدانیم خـداوند مى فرماید: )لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ(21)(. [الأحزاب].

[به راستی برای شما، در رسول خدا سرمشقی نیکوست].

و گفتار رسول الله (ص) که فرمودند: ((صلوا کما رأیتمونی أصلی)). [بـخاری].

نماز بخوانید همچنانکه مرا دیدید نماز مى خوانم.


برچسب‌ها: نماز, سنت

دعاها و أورادی که بعد از نماز گفته مى شود
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:٤۳ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

أذکار و أورادی که بعد از نماز گفته مى شود

سنت است که بعد از نماز سـه بار استغفر الله بگویـد، و علاوه بر آن مى گوید: ((اللهم أنت السلام ومنک السلام تبارکت یا ذا الجلال والإکرام، لا إله إلاَّ الله وحده لا شریک له، له الملک وله الحمد، وهو على  کل شیء قدیـر، اللهم لا مانع لما أعطیت، ولا معطی لما منعت، ولا ینفع ذا الجد منک الجد)). آنگاه(33) سبحان الله و(33) الحمد لله و(33) الله أکبر مى گوید که مجموعاً(99) بار مى شود، و برای تکمیل عدد(100) مى گوید: ((لا إله إلاَّ الله وحـده لا شریک له، له الملک وله الحمد، وهـو علی کل شیء قدیـر)). سپس آیـة الکرسی: )الله لا إله إلاَّ هو الحی القیوم لا تأخذه سنة ولا نوم….(. [البقرة 185]. و)قل هو الله أحـد(. [اخلاص]. و)قل أعوذ برب الفلق(. [الفلق]. و )قل أعـوذ برب الناس(. [الناس] .را مى خواند. و مستحب است که سه سـورهء گذشته را بعد از نمازهای صبـح و مغرب سـه بار تکرار کنـد. و همچنین: ((لا إله إلاَّ الله وحـده لا شریک له، له الملک وله الحمد، وهـو علی کل شیء قدیر))(10) مرتبه بگوید.

البته تمام این أذکار و أوراد سنت بوده واجب نیست.


برچسب‌ها: دعا, سنت, نماز

نماز مسافر - قصر و جمع کردن نمازها
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:۳۸ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

نماز مسافر

 خداوند مى فرماید: )یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى  مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(185)(. [البقرة].

[خداوند در حق شما آسانی مى خواهد، و در حق شما دشواری نمى خواهد، و تا شمارِ(روزه) را کامل کنید، و خداوند را به پاس آنکه هدایتتان کرد، بزرگ بدارید. و باشد که سپاس بگزارید].



نماز جمعه و اهمیت آن در دین اسلام
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:۳٢ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

نماز جمعه

 دین اسلام اجتماع را دوست دارد و به اجتماع و هماهنگی دعوت مى کند و تفرقه را ناپسند مى شمارد و از آن تنفر و دوری مى جوید.

و هیچ فرصتی از فرصتهای آشنائی متقابل و أُنس گرفتن و دوستی و اجتماع و هماهنگی بین مسلیمن دیده نشده مگر اینکه آنان را به آن دعوت نموده و امر کرده است.

و روز جمعه، روز عیدی برای مسلمانان است که در آن به ذکر و سپاس خـدا مشغول مى شوند، و در خانه های خدا اجتماع کرده از دنیا و گرفتاریهای آن خود را دور مى نمایند تا فریضه ای از فرائض خدا را انجام دهند، و به توجیهات و سفارشات خطباء و ارشاد علماء در خطبه های جمعه که بمثابهء درسی از دروس هفته مى باشد و امامان و خطبای جمعه مشاکل هفتگی جامعه را معالجه مى کنند گوش فرا دهند.


برچسب‌ها: واجبات توحید, جماعت

آموزش خواند التحیات
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:٢٤ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

 بعد از بلند شدن از سجـدهء دوم همچنانکه بین دو سجــده نشسته بـود مى نشیند و آنگاه ((التحیات)) را به این ترتیب مى خواند: ((التحیات لله والصلوات والطیبات السـلام علیک أیها النبی ورحمة الله وبرکاته السلام علینا وعلى  عباد الله الصالحین، أشهد أن لا إله إلاَّ الله، وأشهد أنَّ محمداً عبده ورسوله)).



صفت و چگونگی خواندن نماز
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:۱۳ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

صفت و چگونگی نماز

بعـد از اتمام طهارت و پاکیزگی بـدن و محل نماز با صفتی که ذکر کردیم انجام گرفت، و مسلمان از دخول وقت نماز مطمئن شد بطرف قبله که خـانهء خـدا در مکـه است ایستاده و برای هر نمازی که مى خواست بخواند اعم از فریضه و سنت و نافله در قلب خودش نیّت مى کندو سپس اعمال ذیل را انجام مى دهد: 

Moslems- salat


برچسب‌ها: نماز, واجبات توحید

نمازهای فرض ، واجب
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:٠٩ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

نمازهای فرض

 نمازهای فرض بر مسلمان در هر شبانه روز پنج وقت است که عبارتند از: نماز صبح که آنرا نماز فجر یا بامداد گویند، و نماز ظهر، و نماز عصر، و نماز مغرب، و نماز عشاء و یا خفتن.


برچسب‌ها: نماز, واجبات توحید

طهارت و پاکی قبل از نماز
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

طهارات و پاکیزگی

 طهارت و پاکیزگی: پاکی بـدن و لباس و جـایگاه خـواندن نماز را در بر مى گیرد، و طهارت بدن به دو چیز حاصل مى شود:


برچسب‌ها: نماز, واجبات توحید

نماز و بزرگی و تاکید آن در اسلام
۱۳٩٠/٥/٢٥ ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

فضل نماز

 از آنچه گذشت معلوم مى شود که نماز شأن و منزلت بزرگی در اسـلام دارد، و رکن دوم از ارکان اسلام است که اسلام بنده صحیح و درست نمى شود مگر با ادای آن، و اینکه کسالت در آن از صفات منافقین است، و تـرک آن کفر و گمراهی و خـروج از دایرهء اسلام مى باشد، چنانکه رسـول گرامی (ص) مى فرماید: ((بین الرجل وبین الشرک والکفر ترک الصـلاة)). [مسلم].

بین مرد و بین شرک آوردن و کافر شدن ترک کردن نماز است.

Moslems- salat

و همچنین (ص) مى فرماید: ((العهد الذی بیننا وبینهم الصلاة فمن ترکها فقد کفر)). [ترمذی].

فرق بین ما مسلمانان و بین کافران و مشرکین نماز است، پس کسیکه آنرا ترک کند کافر مى شود.

و نماز پایه و اساس اسـلام است، و آن واسطهء بین بنده و خداست، چنانکه رسول الله (ص) در حدیث صحیح مى فرماید: ((إنَّ أحدکم إذا صلّى  یناجی ربه)). [بخاری].

هر یک از شما وقتی نماز مى خواند با خداوند مناجات مى کند.



اسلام یعنی چه و مسلمان کیست؟
۱۳٩٠/٥/٢۳ ساعت ٢:٤۸ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

دین

عقیده، ایمان و باوری است که در نهاد انسان از آغاز طفولیت ذخیره و پرورش یافته و خود آن را درک می کند.

توحید، یکتا بودن خداوند ( الله جل جلاله )

   خداوند یکی است و شریک و همانندی ندارد. همه کس و همه چیز به او محتاج اند و او به هیچ کس محتاج نیست، چون داشتن شریک و احتیاج به دیگران نشانه نقص و ناتوانی است.

یاس


برچسب‌ها: واجبات توحید

عاقبت سستى در نماز
۱۳٩٠/٥/۱۱ ساعت ۸:٠٥ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

عاقبت سستى در نماز

 الله سبحنه وتعالى مى فرماید: ( فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ) ( الماعون) یعنى: ( واى بر حال آن نماز گذارانى, که در گذاریدن نمازهایشان سستى مى نمایند. در این آیت کریمه الله تعالى آن اشخاصى را, که به نماز خواندن پابند نیستند و آن را به طور درست نمى خوانند, تهدید و عذاب دوزخ کرده اند. این چنین در جاى دیگرى از احوال دوزخیان چنین خبر مى دهد : (ماسلککم فی سقرقالوا لم نکن من المصلین ) " المدثر:  یعنى : ازدوزخیان مى پرسند : چه چیز شمارا به دوزخ دراورد ؟ آنان در جواب مى گویند : ما ازجملة نماز گذاران نبودیم . رسول اکرم( صلى الله علیه وسلم ) مى فرمایند:

عاقبت سستى در نماز


برچسب‌ها: نماز, آموزش

منفعتهاى اخروى نماز
۱۳٩٠/٥/۸ ساعت ۸:٥٧ ‎ق.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

منفعتهاى اخروى نماز

 این منفعتها دو قسم مى باشند: 1- بخشش گناهان 2- نایل گردیدن به نعمتهاى فراوان وبى انتهاى الله سبحانه وتعالى. اما قسم اول این منفعتها چنانى گفتیم بخشش گناهان است, که در این موضوع رسول اکرم ( صلى الله علیه وسلم) مى فرماید: ( الصلوات الخمس والجمعة إلى الجمعة ورمضان إلى رمضان مکفرات لما بینهن إذا اجتنبت الکبائر)     ( رواه مسلم) گذاریدن پنچ وقت نمازوازجمعه تا نماز جمعة دیگر و رمضان تا رمضان دیگر این همه جبران کننده هاى مى باشند, گناهان در بین اداى یک نماز تا اداى نماز دیگر یا بین رمضان یک سال تا رمضان سال دیگر محو و نیست مى سازند. به شرط این, که گناهان کبیره, مثل قتل به ناحق, زنا وغیر صادر نکرده باشد.



تاریخ فرض شدن نماز و اهمیت آن در حیات شخصى و اجتماعى
۱۳٩٠/٥/٥ ساعت ٥:٥۳ ‎ب.ظ | نوشته ‌شده به دست شهبازی | ( نظرات )

تاریخ فرض شدن نماز و اهمیت آن در حیات شخصى و اجتماعى

 اهل سیرت بر این اند,  که نماز درشب معراج رسول اکرم – صلى الله علیه وسلم – به نزد پروردگار فرض گردیده است. تاریخ آن را تقریبا پنج سال قبل از هجرت مى گویند, که این به بیست و هفتم ماه رمضان سال616 میلادی:یعنى به سال هشتم آشکار شدن نبوت محمد – (صلى الله علیه و سلم) – برابرمى آید. حکمت در فرضیت بودن نمازاین است,که علاقة بنده را با پروردگارش مستحکم مى کند و او بسبب ادا کردن نماز خالق مهربانش را شکر سپاس مى گوید. این عمل سبب راضایت پروردگار شده او تعالى این بندة شگر گذارش را از نعمتهاى دنیوى و اخرویش بهرور مى سازد.



 
دیگر موارد